torsdag 26 maj 2011

Preliminär Essä - Mikrobloggar

Essä om mikrobloggar

6 kommentarer:

  1. Hej Lisa. Jag kan tyvärr inte öppna din essä, får felmeddelandet:
    "Sorry, we are unable to retrieve the document for viewing or you don't have permission to view the document." Skulle du kunna försöka lägga upp det på nytt eller skicka det till min mejl, oscar.gustafsson@student.hv.se?

    Med vänliga hälsningar Oscar Gustafsson

    SvaraRadera
  2. Kom på att det var för att jag inte är medlem på google ;) Men du får gärna skicka det ändå :)

    SvaraRadera
  3. Intressant läsning om mikrobloggar! Jag har läst igenom din essä och kommer här med några kommentarer och funderingar som förhoppningsvis ska hjälpa dig på vägen.

    Jag skulle vilja vet mer om mikrobloggar, finns det bara Twitter som är en ren mikroblogg? Det nämns även Facebook som ett exempel på social nätverkstjänst, på vilket sätt fungerar Facebook som en mikroblogg. Jag skulle vilja ha lite mer utveckling av dina exempel. Varför heter det mikroblogg? Det kan var värt att nämna att i Twitter kan det max användas 140 tecken i taget (Hedengren, 2009) så användaren måste använda korta och effektfulla meddelande för att få uppmärksamhet.

    I teoridelen skulle jag vilja veta var du fått informationen ifrån. Det känns mer som du har skrivit teori delen från dina egna tankar och inte använt dig tillräckligt av dina referenser. Våga använda källorna.

    Det är några stycken som saknar referenser där du bland annat skriver ”Genom att populariteten ökat och många väljer att använda sig av dessa sociala nätverkstjänster gör detta att man till och med ifrågasätter de som inte använder denna typ av medie”. Om du använder man, så undrar läsaren vem det är som tycker detta. Det kan vara bra att vara tydlig och utbyta alla ”man” mot andra ord för att få en tydligare bild på vem det handlar om.

    I diskussionen kommer det upp ny information som inte nämnts i teoridelen, som exempelvis open source, detta skulle jag gärna vilja att det först nämns och förklaras i teoridelen.

    I slutsatsen nämner du att mikrobloggar främst hjälper små företag att synas, hur kommer det sig? Hjälper inte mikrobloggar även de stora företagen vid användning av medier som mikrobloggar?

    Lycka till!
    My de Silva

    Källa:
    Hedengren, T. D., 2009, Börja Blogga. Vad är en mikroblogg? [Elektronisk] Tillgänglig: http://borjablogga.se/vad-ar-en-mikroblogg 2011-05-31

    SvaraRadera
  4. Tack My för den bra kritiken, håller med om att essän är lite "tunn". Ska ta tillvara på de tips du tagit upp :)

    Lisa

    SvaraRadera
  5. Hej Lisa.
    Det du skriver om mikrobloggar är väldigt bra och det beskriver det väl. Du skriver lite om dina egna tankar kring den informationen du har hittat, varför du tror att det har blivit så och det tycker jag är intressant. Att höra reflektioner på vad författaren tycker är ofta bra för läsarens intryck av arbetet.

    Därför hade jag gärna sett att du berättar lite mer vad du tycker om mikrobloggar i stort, vad är dina erfarenheter av att använda mikrobloggar? Jag kan säga som så att jag ofta har facebook igång när jag sitter vid datorn och jobbar eller studerar. Jag skulle dock vilja kalla mig en passiv användare då jag tycker att det är roligare att läsa vad andra har att säga än att berätta något själv. Hur skulle du själv beskriva din relation till mikrobloggar? Aktiv eller passiv?

    Jag tror att du skulle få lite inspiration till din essä genom att läsa en pdf-bok av en grupp webbprogrammerare och bloggare, som jag själv använde till min essä, som heter Geeks Guide to Promoting Yourself With Twitter. (Geekpreneur, 2010)

    Boken tar upp hur man bäst framhäver sig själv på Twitter, hur fångar man läsarens uppmärksamhet och lite allmänt om vad en mikroblogg är.

    Referenser:
    Geekpreneur (2010). Geeks Guide to Promoting Yourself With Twitter [Elektronisk]
    Tillgänglig: [2011-06-01]

    // Oscar Gustafsson

    SvaraRadera
  6. Tack Oscar för kritiken och tipset! Ska kika igenom vad dom säger om Twitter :)

    Lisa

    SvaraRadera